Mennesket er ikke noe annerledes enn et hvilketsomhelst annet dyr. Men vi må hindre dyr i å gjøre skade. Vi bruker innhegninger, pisk og gulrot for å hindre at dyr gjør skade, og gjetere: Særlig før i tiden var gjetere vanlige for å overvåke, følge med og gripe inn for å hindre at dyr volder skade og smerte.
Vi må selvsagt hindre at dyr som okser, griser, værer gjør skade mens de beiter eller mens de skal parre seg. Slik er det med mennesket også. Vi må ikke lage konstruksjoner om fri vilje, autonomi og om at du har alltid et valg og både bør og kan handle annerledes. Gå rett på skadene og hindre dem, og kompenser dem, rent objektiv. Gjerder og/eller gjetere, pisk, gulrot, uavhengig av om noen kan noe for dette eller hint. Poenget er at vi må hindre at noen påfører andre lidelse. Den som skader må bøte, enten denne skadegjørende skapningen har utvist skyld eller ikke.
Det subjektive kan ikke gi grunnlag for ansvar, og er heller ikke unndratt vitenskapelige krav. Men det subjektive er viktig for forståelsen og bedømmelser av alle slag (underbevisste prosesser), og hindrer at datamaskiner kan erstatte oss. Vi er ikke herre for det subjektive, dermed kan det ikke begrunne ansvar av noe slag.
Ansvar kan kun begrunnes objektivt ved at noen er tilføyd skade eller lidelse. Den som har bevirket dette, må ta konsekvensene.
Noen vil nok da si at i dermed er nærmere vikingtidas rett enn romerretten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar