"Forsøk på en kritikk av volden
Walter Benjamins klassiske essay.
Oversatt fra tysk av Pål Norheim1
Å skulle gi en kritikk av volden er ensbetydende med å vise dens
relasjon til begrepene rett og rettferdighet. En årsak kan ikke, hvor
omfattende virkningene enn er, betegnes som vold, i stringent forstand,
med mindre den griper inn i moralske forhold. Sfæren hvor disse
forholdene hører hjemme, angis med begrepene rett og rettferdighet. Hva
det første av dem angår, er det klart at den mest elementære relasjonen i
enhver rettsorden er den mellom mål og middel."
Se fortsettelsen her: http://www.vagant.no/forsok-pa-en-kritikk-av-volden/#fn1
-----------------------------------
Et sentralt spørsmål er om rett og rettferdighet kan fremmes ved bruk av vold. Tankegangen kan føres tilbake til Thomas Aquinas og Augustin til romernes begrep Iustum Bellum.
Den katolske kirkes katekisme: http://www.katolsk.no/tro/kkk
- "2307. Det femte bud forbyr overlagt ødeleggelse av menneskeliv. På grunn av de onder og den urettferdighet all krig fører med seg, formaner Kirken enhver til å be og handle slik at Guds godhet forskåner oss for krigens gamle trelldom.
- 2308. (jfr. 2266) Hver enkelt borger og hver politisk leder har plikt til å arbeide for å unngå kriger.
- Men «så lenge krigsfaren er til stede og det mangler en kompetent internasjonal myndighet som har midler til å sikre orden, lar det seg ikke gjøre å nekte regjeringene rett til selvforsvar, når først samtlige muligheter til en fredelig løsning er uttømt».
- 2309. (jfr. 2243, 1897) De strenge betingelser for rettmessig forsvar ved bruk av militærmakt må nøye overholdes. Alvoret i en slik beslutning setter strenge betingelser for at den skal være moralsk tillatelig. På én og samme tid må:
- * den skade motstanderen påfører nasjonen eller en sammenslutning av nasjoner, være varig, alvorlig og viss;
- * alle andre midler for å stoppe den ha vist seg å være ugjennomførlige eller virkningsløse;
- * det foreligge reelle betingelser for å lykkes;
- * våpenbruk ikke medføre større onder og alvorligere uorden enn det onde som skal ryddes av veien. Effekten av moderne ødeleggelsesmidler er tungtveiende i denne vurderingen.
- Dette er de tradisjonelle elementer i det som kalles læren om den «rettferdige krig».
- Avveiningen av disse betingelsene for moralsk tillatelighet må foretas med klokt skjønn av dem som har ansvaret for det felles beste."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar